معرفی مرکز

دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خلال ربع قرن تلاش، مسیر نهادینه‌سازی آموزش‌های تخصصی علوم و معارف اسلامی برای طلاب و فراگیران حوزه را طی کرده است. گام‌های آغازین آموزشی، در سال 1369 برداشته شد و امتداد تلاش‌ها در طول این سال‌ها، به طراحی و برگزاری دوره‌ها و تک‌درس‌های متعدد در شاخه‌های متنوع علوم و معارف اسلامی و دانش‌های وابسته انجامید. برآیند این نهضت و جنبش علمی، تأمین نیروی انسانی کارآمد و نوگرا در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی، تبلیغی و فرهنگی مورد نیاز جامعه و نهادهای فعال در این عرصه بوده است.

علاوه بر این، تأسیس حلقه‌های تربیت محقق و مبلغ و تولید صدها اثر علمی و ترویجی از این ره‌گذر، برگزاری ده‌ها همایش علمی و فرهنگی، تولید و نشر مجلات تخصصی و ترویجی، تهیه و نشر آلبوم‌های تصویری و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای در عرصه‌های مرتبط با مأموریت‌های آموزشی حوزه، در کارنامه 25 سال گذشته‌ی این نهاد حوزوی، قابل مشاهده است.
هم‌اینک بسیاری از دانش‌آموختگان این نهاد، به‌عنوان نویسندگان نوپرداز مذهبی، مبلغان دینی توانمند، محققان ژرف‌اندیش در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی، مدرسان معارف اسلامی در حوزه و دانشگاه و مدیران و برنامه‌ریزان فرهنگی و تبلیغی، به ایفای رسالت مقدس روحانیت می‌پردازند.

اکنون اداره‌ی کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، با بهره‌گیری از اعضای هیئت علمی و اساتید کارآمد حوزه و دانشگاه، در قالب سه نهاد وابسته: «مرکز تخصصی آخوند خراسانی» ، «مرکز آموزشی شیخ بهایی» و «مرکز آموزشی طوبی (خواهران) »، توسعه‌ی ظرفیت انسانی حوزه‌ی علمیه برادران و خوهران در قلمروی تحقیقات ژرف‌نگر و تبلیغات نوآمد اسلامی را در دستور کار خود قرار داده است.

مرکزتخصصی آخوند خراسانی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی، مرکزی علمی - آموزشی است که به منظور نهادینه سازی آموزش‌های تخصصی علوم و معارف اسلامی، برای طلاب و فراگیران حوزه تأسیس شده است. توسعه ظرفیت انسانی حوزه علمیه در قلمرو آموزشهای نوآمد اسلامی و تحقیقات ژرفنگر، با پرورش کارشناسان دانشوران و پژوهشگران نواندیش، کارآمد و نیاز محور در شاخه های مختلف علوم قرآن و حدیث، فقه، کلام، فلسفه، اخلاق و تربیت اسلامی و آگاهی از آخرین دستاوردهای علوم اسلامی و دانش های مرتبط، در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

مرکز تخصصی آخوند خراسانی با در اختیار داشتن 5 گروه آموزشی: علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی اجتهاد و فلسفه و کلام اسلامی، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اخلاق، تعلیم و تربیت 9 عضو هیئت علمی و 33 استاد پیوسته، به طراحی و برگزاری رشته‌های گونا‌گون علوم اسلامی -با توجه به نیازهای آموزشی متنوع و ترکیبی حوزه علمیه‌ی مشهد- می‌پردازد.

اهداف اصلی مرکز را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

  1. پرورش کارشناسان، دانشوران و پژوهشگران نواندیش، کارآمد و نیازمحور در شاخه‌های مختلف علوم قرآن و حدیث، فقه، کلام و فلسفه، و آگاهی از آخرین دستاوردهای علوم اسلامی و دانش‌های مرتبط؛
  2. توسعه ظرفیت آموزشی حوزه برای تولید علم و استنباط معارف اسلامی و استخراج نظام‌های معرفتی، حقوقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و فرهنگی مبتنی بر اسلام و پاسخ به پرسش‌ها و دفع شبهات مرتبط؛
  3. تقویت مباحث روش‌شناختی، دیدگاه‌های نظام‌واره، رویکردهای میان رشته ای، و مهارت‌های تحقیق و تولید علمی در حوزه علمیه.

این مرکز، اینک ارتقا و توسعه‌ی آموزش‌های حوزوی را در قالب پنج رشته‌ی تخصصی علوم اسلامی به شرح زیر، مهیّا ساخته است:

  1. تفسیر و علوم قرآن؛
  2. علوم و معارف حدیث؛
  3. فقه مقارن؛
  4. کلام مقارن؛
  5. فلسفه و کلام اسلامی.

امید است به همت و تلاش همه نهادهای حوزوی، گام‌های مؤثری در مسیر ارتقای آموزش‌های تخصصی علوم اسلامی، تربیت دانشوران حوزوی کارآمد و اعتلای همه‌جانبه حوزه‌های علمیه برداشته شود.

 

درس‌گفتار

(مشاهده همه)

کوتاه و شنیدنی

موردی یافت نشد.

کتابخانه

موردی یافت نشد.
مدرسه زمستانی کلام امامیه در مشهد برگزار شد

مدرسه زمستانی کلام امامیه در مشهد ب...

مدرسه‌ی زمستانی کلام امامیه با موضوع «نظریه‌های شناخت خدا در اندیشه امامیه» توسط مرکز تخصصی آخوند خراسانی، به مدت دو روز برگزار شد.
  • 0
  • 1009
  • 0
ثبت نام رشته های تخصصی سطح سه و چهار مرکز تخصصی آخوندخراسانی آغاز شد

ثبت نام رشته های تخصصی سطح سه و چها...

مرکز تخصصی آخوند خراسانی برای سال تحصیلی 1401، در رشته‌های تخصصی سطح سه شامل تفسیر وعلوم قرآن، علوم و معارف حدیث، اخلاق و تربیت اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی و کلام مقارن و سطح چهار شامل فقه مقارن و کلا...
  • 0
  • 939
  • 0
ثبت نام رشته‌های تخصصی (سطح 3 و 4) در سال 1402-1403

ثبت نام رشته‌های تخصصی (سطح 3 و 4)...

آزمون پذیرش رشته‌های تخصصی سطح چهار فقه مقارن، کلام جدید و رشته‌های تخصصی سطح سه تفسیر و علوم قرآن، علوم و معارف حدیث و فلسفه و کلام اسلامی از سوی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار می‌شود.
  • 0
  • 627
  • 0

آرشیو برنامه‌ها

(مشاهده همه)
نخستین سوگ اندیشی فلسفی الاهیاتی

به همت گروه فلسفه و کلام مرکز تخصصی آخون...

نخستین سوگ اندیشی فلسفی الاهیاتی

29، 30 و 31 تیرماه، ساعت 19 تا 20
تاریخ کلام امامیه

مجموعه کارگاه‌های کلام امامیه

تاریخ کلام امامیه

11، 12 و 14 اسفند 1400
درس باب حادی‌عشر علامه حلی

درس باب حادی‌عشر علامه حلی

21 مرداد تا 9 شهریور 1402. شنبه تا پنجشنبه؛ ساعت 12:30 تا 14
مدرسه زمستانی کلام در روزگار نو

گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخص...

مدرسه زمستانی کلام در روزگار نو

جمعه و شنبه، 20 و 21 بهمن 1402 | 8:30 تا 11:30 و 14 تا 17

موقعیت مکانی

عنوان:

  • 00:00
  • 00:00