• 648

سلسله یادداشت‌های رضا برنجکار در پاسخ به سؤالات و شبهات مرتبط با کرونا

پاسخ به مدعی

اخیرا کلیپی از یکی از مدعیان علم دین منتشر شده که شایعات بی پایه و اساس رسانه های غربی، از جمله در مورد منشا ویروس کرونا، در آن تکرار شده است. این شایعات آنقدر ضعیف و بدون مستند است که نیازی به پاسخگویی به آنها نیست.


اخیرا کلیپی از یکی از مدعیان علم دین منتشر شده که شایعات بی پایه و اساس رسانه های غربی، از جمله در مورد منشا ویروس کرونا، در آن تکرار شده است. این شایعات آنقدر ضعیف و بدون مستند است که نیازی به پاسخگویی به آنها نیست. آنچه عجیب است مطالبی است که یک مدعی علم دین، به خدا و دین نسبت می دهد و حاکی از بی اطلاعی وی از اسلام و معارف قرآن و احادیث شیعه و سنی است.

وی در فرازی ازسخنش بلایای آسمانی و زمینی در ایران، از جمله کرونا را، به خاطر انتقام و مجازات خدا از ایرانیان، به جهت گناهان مردم ایران در بی احترامی به صحابه معرفی می کند و مردم ایران را به توبه و رجوع به الله فرا می خواند.
اگر ایشان اندک آشنایی با قرآن و روایات فریقین داشت، به راحتی می توانست آیاتی از قرآن کریم را ببیند که حکمت های مختلفی غیر از مجازات، مانند امتحان و ترفیع درجات صابران، برای بلایا ذکر می کند، از جمله آیات زیر:
کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ (الانبیاء : 35)
وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ(البقره : 155)
إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ یَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ وَ اللَّهُ لاَ یُحِبُّ الظَّالِمِینَ ( آل عمران : 140)
آیه اول، شرور، بلکه خیرات را هم، برای آزمایش می داند. آیه دوم گذشته ازبیان همین مطلب، به صابران در برابر بلایا بشارت می دهد. آیه سوم حکمت بلایا را شناخته شدن مومنان می داند.
در کتاب های معتبر شیعه و سنی، روایاتی نقل شده که خداوند با بلایا مقامات مومنان را بالا می برد، مثلا این روایت از پیامبر ص در کتب اهل سنت:
ان العبد اذا سبقت له من الله منزله لم یبلغها بعمله ابتلاه الله فی جسده او فی ماله او فی ولده ثم صبّره علی ذلک حتی یبلّغه المنزله التی سبقت له من الله تعالی.(سنن ابی داود3/183/3090؛ السنن الکبری3/524/6545؛ مسند ابن حنبل8/315/22401؛ مسند ابی یعلی1/430/919؛ الطبقات الکبری7/477)
جالب است بدانیم یزید هم وقتی اسرای اهل بیت پیامبر ص به مجلسش وارد شدند آیه"وَ مَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ" (الشوری : 30) را خواند و شهادت و اسارت اهل بیت را به خاطر گناهان آنها دانست. امام سجاد ع در پاسخ به وی فرمود: این آیه در مورد ما اهل بیت نازل نشده و ما مصداق این آیه نیستیم بلکه ما مصداق آیه "مَا أَصَابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لاَ فِی أَنْفُسِکُمْ إِلاَّ فِی کِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذٰلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیر.لِکَیْلاَ تَأْسَوْا عَلَی مَا فَاتَکُمْ وَ لاَ تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ (الحدید : 22و23)، هستیم. سپس فرمودند:
فنحن الذین لا ناسی علی ما فاتنا و لا نفرح بما آتانا منها.(تفسیر قمی2/352 و نحوه الکافی2/450/3)
باید به این مدعی گفت برخلاف تصور شما که فکر می کنید کرونا فقط در چین و ایران وجود دارد، این ویروس در سرتاسر جهان وجود دارد و اگر قرار باشد کرونا به خاطر گناهان باشد، گناهی در سالهای اخیر بالاتر از تربیت تکفیری های داعشی و ریختن خون بی گناهان توسط این جنایتکاران وجود ندارد.
اصولا این روش که وقتی مصیبتی برکسی وارد شد فورا آن را به مطلب خاصی نسبت بدهیم یا فعل خاصی از او را گناه بدانیم و آن را علت مصیبت بدانیم، روش درستی نیست، زیرا دیگران هم می توانند از همین روش، استفاده کنند و ما را متهم کنند. مثلا وقتی سیل و زلزله ای در کشور اسلامی رخ داد، یک ملحد بگوید چون شما به خدا و اسلام اعتقاد دارید مبتلا به چنین مصیبتی شده اید. گذشته از این که این روش، کاری غیر اخلاقی است.
این نکته را نیز باید به ایشان یادآور شد که شیعیان مانند اهل سنت، بلکه همه معتقدان به خدا، برآنند که همه قدرتها از خداست و توانایی انسانهای عادی و نیز توانایی پیامبر ص و اهل بیت او، از سوی خداست، و توانایی درمان در طبیب یا معصوم، در نهایت به خدا برمی گردد و قدرتی در عرض خدا وجود ندارد. اگر سخن وهابیان درست باشد که کمک گرفتن و توسل به اولیای دین گناه یا شرک است، باید مراجعه و متوسل شدن به دکتر و مهندس و هر انسان دیگر باید شرک باشد. اگر تکفیری قرآن خوانده بود باید می دانست که پیراهن حضرت یوسف چشم پدر را شفا داد و خداوند ظالمان را بسوی توسل به پیامبر خدا سوق می دهد:
وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِیماً(النساء : 64)
البته همه می دانیم که تاثیر پیراهن حضرت یوسف و پیامبر ما، در نهایت به خدا بر می گردد.
در پایان باید به این گوینده خاطر نشان کرد که وظیفه علمای دین در مواجهه با مشکلات مردم، کمک و روحیه دادن به مردم است و اگر کسی نمی خواهد به مردم کمک کند، لااقل نباید نمکی بر زخم آنان بپاشد.

عنوان:

  • 00:00
  • 00:00