معرفی استاد

سید علی طالقانی

حجت الاسلام سید علی طالقانی، دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قم است. وی پس از اتمام تحصیلات حوزوی، دکترای فلسفه تحلیلی خود را در سال 1395 از پژوهشکده فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانشهای بنیادی (IPM) دریافت کرد. او هم اکنون مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی در مرکز تخصصی آخوند خراسانی مشهد است. از وی کتب و مقالات بسیاری در حوزه پژوهش های فلسفی و کلامی به ویژه در حوزه مطالعات تطبیقی و کلام جدید منتشر شده است.

رضا برنجکار

دکتر رضا برنجکار در سال 1342 هجری شمسی در شهرستان آستارا به دنیا آمد. تحصیلات متوسطه را در سال 60 با اخذ دیپلم ریاضی فیزیک به پایان رساند. در سال 61 وارد حوزه علمیه قم شد. تحصیلات حوزه را پس از اتمام سطح و گذراندن هفت سال درس خارج فقه و اصول به پایان رساند. در کنار درس‌های رایج حوزه به تحصیل کلام، فلسفه، تفسیر و حدیث نیز پرداخت. همچنین تحصیل در رشته فلسفه را در دانشگاه ادامه داد و در سال 80 موفق به اخذ دکتری فلسفه غرب از دانشگاه تهران گردید. وی هم اینک استاد تمام دانشگاه تهران است و ریاست انجمن کلام اسلامی حوزه را برعهده دارد و به پژوهش و تدریس در حوزه و دانشگاه مشغول است.

محمدتقی سبحانی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی (متولد 1342)، تحصیلات حوزوی خود را نزد اساتیدی همچون حضرات آیات: تبریزی، وحید خراسانی، جوادی آملی و مصباح یزدی پیگیری کرد. مدیریت مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الإسلامی، مدیریت عامل بنیاد فرهنگی امامت و ریاست پژوهشکده کلام اهل‌ بیت(ع) دار الحدیث قم از جمله فعالیت‌های اوست. او علاوه بر تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی تاکنون چندین جلد کتاب و مقاله به رشته تحریر درآورده است. «معناشناسی روح در قرآن کریم»، «نظریه امامت امامیه»، «میراث اندیشه سیاسی مسلمانان»، «اجتهاد بر بنیان مصلحت اندیشی» و «مسئله‌ای به نام قرائت رسمی» برخی از این آثار است.

میثم توکلی بینا

میثم توکلی‌بینا ابتدا در دانشگاه تهران مهندسی برق‌ - مخابرات خواند و سپس در آستانه مهاجرت برای ادامه تحصیلات فنی - مهندسی در اروپا، تغییر نگرش داد و برای گذراندن کارشناسی ارشد فلسفه علم به دانشگاه شریف رفت. او مدرک دکتری خود را در فلسفه دین و مسائل کلامی جدید دریافت کرد. توکلی بینا در ایام دکتری به قم رفت و در 7 سال اقامت در قم توانست دروس سطوح حوزه را به اتمام رساند. وی هم زمان، هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شد و اکنون 4 سال است در آن مؤسسه مشغولیت پژوهشی دارد. او تا کنون چهار مجموعه فعالیت را بنیان گذاری کرده و به صورت تخصصی در حوزه‌ی الحادهای مبتنی بر علوم تجربی کار می‌کند و علاقمندی کارآفرینی هنری-رسانه‌ای دارد. دفتر مطالعاتی‌ - رسانه‌ای علم و دین (موازی) و یک مؤسسه هنری در موضوع میراث‌پژوهی فرهنگ وهنر شیعه (شیعا)، و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی به سمت علوم انسانی حاصل دغدغه‌های اوست.

مدرسه زمستانی کلام امامیه - 1398

نظریات خداشناسی در اندیشه‌ی امامیه


«مدرسه تابستانی/زمستانی» یکی از پدیده هایی است که در سنت آکادمیک جهانی سابقه ای طولانی دارد و در سالهای اخیر به فضای فرهنگی و علمی کشور ما نیز راه یافته است. اساس ایده مدرسه تابستانی، ارائه فشرده مجموعه‌ای از داده‌های علمی در یک موضوع خاص است. در مدرسه تابستانی، به جای آنکه دانشجویان یک ترم تمام در کلاس حاضر شوند، در مدتی بسیار کوتاه و معمولاً کمتر از یک هفته، در یک نقطه جمع می شوند و در مجموعه‌ای از دروس شرکت می‌کنند و با اساتید برجسته آن رشته، دیگر فعالان آن عرصه و برخی از مهم ترین موضوعات و مسائل جاری در آن زمینه علمی آشنا می‌شوند.
بنابراین، ثمره‌ی شرکت یک مدرسه‌ی تابستانی برای متخصصان هر رشته تحصیلی آشنایی با آخرین دستاوردهای رشته‌ی خود است. هم‌چنین دانشجویان مبتدی می‌توانند با شرکت در این رویداد، با اساتید و موضوعات مهم رشته‌ی خود در فرصتی کوتاه و فشرده آشنا شوند.

هسته‌ی مرکزی تمام مباحث الهیات در ادیان الهی، خداوند متعال است. سوال مهمی که تمام الهی‌دانان در نخستین مرحله مباحث خود با آن روبرو هستند، اثبات وجود خداوند و دست‌یابی به معرفت اوست. در این نقطه‌ی کلیدی، حداقل سه سوال مهم پیش روی هر متکلم و الهی‌دان وجود دارد: 1. اساسا معرفت به خداوند متعال به چه معناست و آیا معرفت به خدا مشابه معرفت به باقی اشیاء است؟ 2. چه راهی پیش روی بشر گذاشته شده تا از طریق آن به معرفت الهی دست یابد؟ آیا معرفت خداوند از طرق عادی دست‌یابی به معرفت‌های دیگر قابل دست‌یابی است یا باید راهی به‌جز راه معمول معرفت‌های بشری به سوی معرفت الله جست؟ 3. آیا اساسا دستگاه معرفتی و شناختی بشر راهی برای کسب معرفت حق متعال دارد یا هرگونه معرفت به خداوند برای بشر ناممکن و غیرمعقول است؟

متفکران مسلمان در طول قرن‌ها تلاش، پاسخ های متعدد و مختلفی به سوالات فوق بیان کرده‌اند و بر اساس دستگاه فکری خود و نصوص قرآن و سنت، نظریه‌های متنوعی برای حل مسائل مربوط به معرفت الله ارائه داده اند.
اساتید محترم مدرسه زمستانی کلامی امامیه در سال 1398، تلاش کرده‌اند مهم‌ترین منظومه‌های فکری ارائه شده برای پاسخگویی به مسائل فوق را مطرح سازند.


فهرست دروس

معرفی استاد

سید علی طالقانی

حجت الاسلام سید علی طالقانی، دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قم است. وی پس از اتمام تحصیلات حوزوی، دکترای فلسفه تحلیلی خود را در سال 1395 از پژوهشکده فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانشهای بنیادی (IPM) دریافت کرد. او هم اکنون مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی در مرکز تخصصی آخوند خراسانی مشهد است. از وی کتب و مقالات بسیاری در حوزه پژوهش های فلسفی و کلامی به ویژه در حوزه مطالعات تطبیقی و کلام جدید منتشر شده است.

رضا برنجکار

دکتر رضا برنجکار در سال 1342 هجری شمسی در شهرستان آستارا به دنیا آمد. تحصیلات متوسطه را در سال 60 با اخذ دیپلم ریاضی فیزیک به پایان رساند. در سال 61 وارد حوزه علمیه قم شد. تحصیلات حوزه را پس از اتمام سطح و گذراندن هفت سال درس خارج فقه و اصول به پایان رساند. در کنار درس‌های رایج حوزه به تحصیل کلام، فلسفه، تفسیر و حدیث نیز پرداخت. همچنین تحصیل در رشته فلسفه را در دانشگاه ادامه داد و در سال 80 موفق به اخذ دکتری فلسفه غرب از دانشگاه تهران گردید. وی هم اینک استاد تمام دانشگاه تهران است و ریاست انجمن کلام اسلامی حوزه را برعهده دارد و به پژوهش و تدریس در حوزه و دانشگاه مشغول است.

محمدتقی سبحانی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی (متولد 1342)، تحصیلات حوزوی خود را نزد اساتیدی همچون حضرات آیات: تبریزی، وحید خراسانی، جوادی آملی و مصباح یزدی پیگیری کرد. مدیریت مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الإسلامی، مدیریت عامل بنیاد فرهنگی امامت و ریاست پژوهشکده کلام اهل‌ بیت(ع) دار الحدیث قم از جمله فعالیت‌های اوست. او علاوه بر تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی تاکنون چندین جلد کتاب و مقاله به رشته تحریر درآورده است. «معناشناسی روح در قرآن کریم»، «نظریه امامت امامیه»، «میراث اندیشه سیاسی مسلمانان»، «اجتهاد بر بنیان مصلحت اندیشی» و «مسئله‌ای به نام قرائت رسمی» برخی از این آثار است.

میثم توکلی بینا

میثم توکلی‌بینا ابتدا در دانشگاه تهران مهندسی برق‌ - مخابرات خواند و سپس در آستانه مهاجرت برای ادامه تحصیلات فنی - مهندسی در اروپا، تغییر نگرش داد و برای گذراندن کارشناسی ارشد فلسفه علم به دانشگاه شریف رفت. او مدرک دکتری خود را در فلسفه دین و مسائل کلامی جدید دریافت کرد. توکلی بینا در ایام دکتری به قم رفت و در 7 سال اقامت در قم توانست دروس سطوح حوزه را به اتمام رساند. وی هم زمان، هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شد و اکنون 4 سال است در آن مؤسسه مشغولیت پژوهشی دارد. او تا کنون چهار مجموعه فعالیت را بنیان گذاری کرده و به صورت تخصصی در حوزه‌ی الحادهای مبتنی بر علوم تجربی کار می‌کند و علاقمندی کارآفرینی هنری-رسانه‌ای دارد. دفتر مطالعاتی‌ - رسانه‌ای علم و دین (موازی) و یک مؤسسه هنری در موضوع میراث‌پژوهی فرهنگ وهنر شیعه (شیعا)، و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی به سمت علوم انسانی حاصل دغدغه‌های اوست.

ثبت نظر شما

عنوان:

  • 00:00
  • 00:00