معرفی استاد

محمدتقی سبحانی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی (متولد 1342)، تحصیلات حوزوی خود را نزد اساتیدی همچون حضرات آیات: تبریزی، وحید خراسانی، جوادی آملی و مصباح یزدی پیگیری کرد. مدیریت مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الإسلامی، مدیریت عامل بنیاد فرهنگی امامت و ریاست پژوهشکده کلام اهل‌ بیت(ع) دار الحدیث قم از جمله فعالیت‌های اوست. او علاوه بر تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی تاکنون چندین جلد کتاب و مقاله به رشته تحریر درآورده است. «معناشناسی روح در قرآن کریم»، «نظریه امامت امامیه»، «میراث اندیشه سیاسی مسلمانان»، «اجتهاد بر بنیان مصلحت اندیشی» و «مسئله‌ای به نام قرائت رسمی» برخی از این آثار است.

رضا برنجکار

دکتر رضا برنجکار در سال 1342 هجری شمسی در شهرستان آستارا به دنیا آمد. تحصیلات متوسطه را در سال 60 با اخذ دیپلم ریاضی فیزیک به پایان رساند. در سال 61 وارد حوزه علمیه قم شد. تحصیلات حوزه را پس از اتمام سطح و گذراندن هفت سال درس خارج فقه و اصول به پایان رساند. در کنار درس‌های رایج حوزه به تحصیل کلام، فلسفه، تفسیر و حدیث نیز پرداخت. همچنین تحصیل در رشته فلسفه را در دانشگاه ادامه داد و در سال 80 موفق به اخذ دکتری فلسفه غرب از دانشگاه تهران گردید. وی هم اینک استاد تمام دانشگاه تهران است و ریاست انجمن کلام اسلامی حوزه را برعهده دارد و به پژوهش و تدریس در حوزه و دانشگاه مشغول است.

مدرسه تابستانی کلام امامیه - 1394


«مدرسه تابستانی/زمستانی» یکی از پدیده هایی است که در سنت آکادمیک جهانی سابقه ای طولانی دارد و در سالهای اخیر به فضای فرهنگی و علمی کشور ما نیز راه یافته است. اساس ایده مدرسه تابستانی، ارائه فشرده مجموعه ای از داده های علمی در یک موضوع خاص است. در مدرسه تابستانی، به جای آنکه دانشجویان یک ترم تمام در کلاس حاضر شوند، در مدتی بسیار کوتاه و معمولا کمتر از یک هفته، در یک نقطه جمع می شوند و در مجموعه ای از دروس شرکت می کنند و با اساتید برجسته آن رشته، دیگر فعالان آن عرصه و برخی از مهم ترین موضوعات و مسائل جاری در آن زمینه علمی آشنا می شوند.
بنابراین، اولا ثمره شرکت یک مدرسه تابستانی برای متخصصان هر رشته تحصیلی این است که با آخرین دستاورد های رشته خود آشنا می شوند و ثانیا دانشجویان مبتدی می توانند با شرکت در این رویداد، با اساتید و موضوعات مهم رشته خود در فرصتی کوتاه و فشرده آشنا شوند.

نخستین مدرسه تابستانی کلام امامیه، در سال 94 در اصفهان برگزار شد.
طبیعتا به دلیل ناشناخته بودن «کلام امامیه» نزد بسیاری از پژوهشگران، این مدرسه کلامی از جهت موضوعی تخصصی نبود و به طور عام بر «کلام امامیه» و مبانی و روش های آن تاکید داشت.
چهار نشست نخست این مدرسه، به بحث روش شناسی دانش کلام نزد امامیه پرداخته است و در ضمن آن، رابطه عقل، نقل، فطرت و قیاس بررسی شده است.
در سه نشست پسین، مساله اختیار و اراده انسان و رابطه آن با اراده الهی و قضا و قدر، به عنوان یکی از مهم ترین و اساسی ترین نقاط افتراق کلام امامیه با دیگر مسالک رایج فکری مورد مداقه قرار گرفته است.
سه نشست آخر، به سه موضوع کلامی دیگر اختصاص یافته و در حقیقت نمونه هایی است از کاربرد روش کلامی مورد قبول امامیه.


عنوان:

آلبوم:

  • 00:00
  • 00:00