معرفی استاد

محمدتقی سبحانی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی (متولد 1342)، تحصیلات حوزوی خود را نزد اساتیدی همچون حضرات آیات: تبریزی، وحید خراسانی، جوادی آملی و مصباح یزدی پیگیری کرد. مدیریت مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الإسلامی، مدیریت عامل بنیاد فرهنگی امامت و ریاست پژوهشکده کلام اهل‌ بیت(ع) دار الحدیث قم از جمله فعالیت‌های اوست. او علاوه بر تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی تاکنون چندین جلد کتاب و مقاله به رشته تحریر درآورده است. «معناشناسی روح در قرآن کریم»، «نظریه امامت امامیه»، «میراث اندیشه سیاسی مسلمانان»، «اجتهاد بر بنیان مصلحت اندیشی» و «مسئله‌ای به نام قرائت رسمی» برخی از این آثار است.

کاظم قاضی زاده

کاظم قاضی‌زاده در سال 1340 در تهران متولد شد. تحصیلات دبستان و دبیرستان را به سرعت طی کرد و در سال 1356 (16 سالگی) به دانشگاه و در رشتة فیزیک مشغول تحصیل شد. همراه با انقلاب فرهنگی به حوزه علمیة قم آمد دروس سطح را نیز در حدود شش سال فرا گرفت و از سال 1366 به درس خارج اساتید حوزه حاضر شد. وی تا سال 1380 (به مدت پانزده سال) از دروس خارج حوزه بهره برد. در سال 1371 همزمان با تحصیلات حوزوی در دورة کارشناسی ارشد (مدرسی معارف اسلامی دانشگاه قم) / بخش تربیت مدرس تحصیل کرد و با ادامه آن در مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد و در سال 1380در این رشته نیز موفق به اتمام شد.

رضا برنجکار

دکتر رضا برنجکار در سال 1342 هجری شمسی در شهرستان آستارا به دنیا آمد. تحصیلات متوسطه را در سال 60 با اخذ دیپلم ریاضی فیزیک به پایان رساند. در سال 61 وارد حوزه علمیه قم شد. تحصیلات حوزه را پس از اتمام سطح و گذراندن هفت سال درس خارج فقه و اصول به پایان رساند. در کنار درس‌های رایج حوزه به تحصیل کلام، فلسفه، تفسیر و حدیث نیز پرداخت. همچنین تحصیل در رشته فلسفه را در دانشگاه ادامه داد و در سال 80 موفق به اخذ دکتری فلسفه غرب از دانشگاه تهران گردید. وی هم اینک استاد تمام دانشگاه تهران است و ریاست انجمن کلام اسلامی حوزه را برعهده دارد و به پژوهش و تدریس در حوزه و دانشگاه مشغول است.

مدرسه تابستانی کلام امامیه - 1395

تعیین ابعاد نظریه امامت


«مدرسه تابستانی/زمستانی» یکی از پدیده هایی است که در سنت آکادمیک جهانی سابقه ای طولانی دارد و در سالهای اخیر به فضای فرهنگی و علمی کشور ما نیز راه یافته است. اساس ایده مدرسه تابستانی، ارائه فشرده مجموعه ای از داده های علمی در یک موضوع خاص است. در مدرسه تابستانی، به جای آنکه دانشجویان یک ترم تمام در کلاس حاضر شوند، در مدتی بسیار کوتاه و معمولا کمتر از یک هفته، در یک نقطه جمع می شوند و در مجموعه ای از دروس شرکت می کنند و با اساتید برجسته آن رشته، دیگر فعالان آن عرصه و برخی از مهم ترین موضوعات و مسائل جاری در آن زمینه علمی آشنا می شوند.
بنابراین، اولا ثمره شرکت یک مدرسه تابستانی برای متخصصان هر رشته تحصیلی این است که با آخرین دستاورد های رشته خود آشنا می شوند و ثانیا دانشجویان مبتدی می توانند با شرکت در این رویداد، با اساتید و موضوعات مهم رشته خود در فرصتی کوتاه و فشرده آشنا شوند.

دومین مدرسه تابستانی کلام امامیه، بر مساله «امامت» به عنوان رکن و نقطه تمایز اصلی امامیه با سایر فرق تمرکز نموده است.
در هر یک نشست های دوازده گانه این مدرسه تابستانی، یکی از جنبه های مساله امامت و صفات امام به دقت واکاوی شده و نظریه متکلمان امامیه پیرامون آن تبیین شده است.
در سه نشست نخست، اولا نگاه متکلمان و محدثان امامیه به «امام» بیان شده است و پس از آن انتقادات متکلمان به انگاره امامت عرفا و فیلسوفان بیان شده و در سومین قدم تصویر جریان های آکادمیک مدرن از مساله امامت مورد نقد قرار گرفته است.
در سه نشست بعدی، مساله رابطه قرآن و امام به عنوان دو ثقل اصلی اندیشه شیعی مورد بررسی قرار گرفته و نظریات مختلفی که در این مساله مطرح شده نقد شده است.
در سه نشست آخر، مساله «علم امام» به عنوان یکی از مهم ترین و جنجال برانگیز ترین صفات امام در اندیشه شیعه مورد مداقه قرار گرفته است.

عنوان:

آلبوم:

  • 00:00
  • 00:00